*** Antes de hacerte comentarios, por favor lee esta presentación ***

domingo, 14 de junio de 2009

Insuficient millora de la presència del català a les webs de les empreses

El 12 de juny del 2009 es compleix el setè aniversari del Baròmetre de l'ús del català a Internet de WICCAC, un estudi sobre la utilització del català a les webs d'empreses i organitzacions amb presència en terres dels Països Catalans o amb una forta implantació o vinculació. El baròmetre és la conseqüència del fet que una de les principals finalitats de WICCAC és impulsar la normalització d'ús de la llengua catalana a Internet.

Malgrat l’increment continuat del percentatge d’ús del català a les webs de les empreses, que ha passat del 38,75% el mes de setembre del 2002 al 57,09% el 31 de maig del 2009, creiem que el balanç d'aquests set anys és encara insuficient per a poder considerar-lo com a positiu. A nivell general, continuen havent-hi gairebé un 43% de les webs estudiades que no tenen versió en català.

Concretament hi ha 12 dels 35 sectors analitzats al Baròmetre que tenen un percentatge d'ús del català inferior al 50%. N'hi ha 7 que tenen un percentatge del 30 al 50% (baix) i 5 inferior al 30% (molt baix). Els 5 sectors que tenen un percentatge inferior al 30% són els següents:

* Missatgeria, Transport i Seguretat (29,73%, 11 de 37 webs)
* Laboratoris, Farmàcia i Química (27,78%, 10 de 36 webs)
* Neteja, Perfumeria, Cosmètica i Drogueria (15,22%, 7 de 46 webs)
* Automòbil i Motocicletes (5,56%, 4 de 72 webs)
* Electrodomèstics i Fotografia (5,26%, 4 de 76 webs)


Considerem que la responsabilitat d’aquesta situació és de tothom, però molt especialment de les institucions, concretament dels diversos governs dels territoris implicats, i també de les mateixes empreses. Els usuaris i consumidors, però, hauríem de ser més exigents i reclamar ser atesos en la nostra llengua que, a més, hauria de ser la llengua comuna com a element integrador entre les persones nouvingudes. Vetllar per la normalitat en l’ús de la llengua pròpia d’un territori en tot els seus àmbits ha de ser una tasca prioritària dels seus habitants.

Es pot veure l'evolució de la situació, mes a mes, a la pàgina de l'històric de resums de situació del Baròmetre, des del mes d'agost del 2002 fins a l’actualitat. Cada mes hem anat fent un resum de situació del Baròmetre per analitzar-ne l'evolució. El darrer resum de situació del Baròmetre és del 31 de maig del 2009. També hem anat publicant, mes a mes, a la web de WICCAC, la notícia d’aquesta actualització mensual, des del mes de novembre del 2004 (55 notícies publicades).

Creiem que un dels principals motius de la mala situació de l’ús del català a les webs de les empreses és la invisibilitat d’Internet a nivell legislatiu en aquesta qüestió. WICCAC va mantenir el 18 de febrer passat una reunió amb Bernat Joan, secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, la finalitat de la qual va ser exposar-hi la necessitat de fer més accions encaminades a millorar la situació d'ús de la llengua catalana a Internet, tenint sempre molt present aquest mitjà, que cada vegada és més important en l’àmbit lingüístic.

Un clar exemple que la situació que no és gens normal, és el fet que El Corte Inglés, una gran empresa amb molts centres comercials en tots els territoris on la llengua catalana és oficial i pròpia, no té versió de la seva web en català. Només té en català una petita part de la web d’informació al client, accessible des de “Ayuda” i “Atención al cliente” de la pàgina d’inici. Considerem que aquest fet no hauria de ser possible, encara més tenint en compte que El Corte Inglés realitza venda per Internet des de la seva web i que, a més, dins de l’apartat de “Información corporativa” / “Responsabilidad Social”, es defineix com a una empresa socialment responsable i orientada al client, la qual cosa no demostra en l’aspecte del tracte lingüístic.

A continuació exposem un resum d'arguments bàsics per a demanar l'ús del català a les webs de les empreses:

1. Per responsabilitat social corporativa. Els usuaris i, molt especialment els consumidors, tenen el dret d’informació adient dels productes i serveis.
2. Per criteris empresarials. El pes econòmic que representa el consumidor català és molt superior al d’altres comunitats lingüístiques que ja disposen plenament d'informació de la majoria de productes i serveis en la seva llengua.
3. Per complir les lleis i els drets reconeguts pels governs.
4. Per naturalitat i normalitat en l'ús de la llengua pròpia d'una comunitat lingüística molt important i amb molts consumidors (més de 9 milions).

Així doncs, i mentre no es normalitzi la situació, des de WICCAC continuarem treballant en el Baròmetre de l'ús del català a Internet per a informar i denunciar públicament aquesta greu situació.

[Font]

0 COMENTARIOS: